Välkommen till min blogg

Välkommen till min blogg
Vårt hus halland 130

Listad

torsdag 25 mars 2010

Gör dina egna krukor-bygg odlings lådor

Värmen kommer, sägs det, hopp om våren, hopp om trädgårdsplaner kommer.Som nämnt tidigare plockade vi fram utemöblerna förra påsken och det var premiär. I år finns det knappt påskris att hämta in. Videungen är ännu inte vaken och nynnar på sin visa sov du lilla videung.
Vintern står kvar med sin kyla och snön breder sig över gräsmattorna. Jag längtar efter vår, efter värme. Det blir inte direkt att plantera ut påskliljor och blommor får våren. Granarna sitter kvar i krukorna på trappan, som förövrigt fryst sönder och bör bytas. Blir till att ta bort julkulorna och sätta påskens fjädrar i dem. Känns inte helt ok.
I år har jag kommit fram till att jag skall bygga egna odlingslådor i vitt trä och ha på altanen. 3 stora lådor som placeras ut på rad. Fylld av mina mårbacka pelargonier såklart. Både prisvärt och snyggt, och framförallt kan man bestämma storleken på dem själv och behöver inte köpa de dyra krukorna för flera tussen. Tycker det är mycket snyggare att plantera stort än i små fjuttiga krukor. På detta sätt kan man lätt plantera växter i olika nivåer. Det skapar även en mysig känsla på altanen.
Trälådorna jag skall bygga kommer att vara 1,50 lång 80cm bred och 80 cm hög. Och givetvis, målas vita :)

Bilder kommer när projekt påbörjas.

//Linda

Inga kommentarer: